Dissenyen un mapa tipus “xarxa neuronal” per aprendre Química Sintètica basat en el paradigma de la Intel·ligència Artificial  

  • Es tracta d’una eina gratuïta i accessible que segueix l’estructura d’un mapa conceptual perquè els estudiants treballin els diferents aspectes de la síntesi química de manera més àgil.
  • Els creadors són els professors universitaris Dr. Carlos Luque-Corredera (EUSS), Dra. Elena Bartolomé (ICMAB) i Dr. Ben Bradshaw (UB).

La creació d’un organitzador visual que imita el funcionament d’una xarxa neuronal (IA) per fonamentar  l’aprenentatge de la síntesi orgànica. Aquesta és l’eina que han creat els professors Dr.Carlos Luque-Corredera de l’Escola Universitària Salesiana de Sarrià (EUSS), Dra. Elena Bartolomé del centre de recerca ICMAB i Dr.Ben Bradshaw, de la Universitat de Barcelona (UB). El seu objectiu és simplificar i facilitar l’estudi de química sintètica als estudiants universitaris. Actualment no existeix cap eina didàctica així d’accessible en aquest camp, aplicable per a estudiants d’una gran diversitat de graus com Farmàcia, Química, Nutrició, Ciència i Tecnologia dels Aliments o Bioquímica. Es pot consultar gratuïtament al web syntheticmap.com i està disponible en català, castellà i anglès.

La química orgànica sintètica és la branca de la química que s’encarrega, entre d’altres objectius, del disseny i desenvolupament de les rutes sintètiques per a preparar nous productes químics, així com optimitzar els processos de síntesi ja existents. Molts d’aquests productes tenen diferent interès comercial, ja siguin per aplicació industrial o en el sector farmacèutic. “La química orgànica t’ensenya, no només la reactivitat bàsica de cada grup funcional característic que pot tenir una entitat molecular, sinó també les reaccions que es poden produir entre les diferents funcionalitats”, explica el Dr. Carlos Luque-Corredera, professor de l’EUSS i un dels tres impulsors del projecte, “de fet, la síntesi d’un ingredient actiu farmacèutic requereix múltiples transformacions, fent que el disseny d’una ruta sintètica pugui ser una tasca complexa”.

Luque-Corredera explica que entre la comunitat d’estudiants, la Química Orgànica Sintètica es troba estigmatitzada i es percep com una assignatura “molt difícil”, per dos motius: l’alt volum d’informació segregada que s’ha d’aprendre i l’alta exigència d’assimilació dels conceptes que es requereix alhora de resoldre els problemes. Aquesta necessitat de tenir una percepció holística de tots els conceptes de l’assignatura per poder dissenyar una ruta sintètica, implica que el procés d’aprenentatge significatiu de l’assignatura sigui un procés difícil i complex per l’alumnat.

“Es tracta d’una assignatura complicada, i així es demostra per diverses evidències de tipus acadèmic com ho són: alt percentatge de suspensos, baixa motivació alhora d’afrontar la matèria, i alta taxa d’abandonament prematur. Precisament aquests fets han estat els que ens han impulsat a crear una eina innovadora que facilités l’estudi d’aquesta disciplina”.

“Ens va semblar que el procediment mental que segueix una persona experta en l’àmbit alhora de dissenyar una ruta sintètica és podria semblar al funcionament d’una xarxa neuronal, ja que és com una seqüència on hi ha un producte de partida “input”, molècules intermedis “capes ocultes” i un producte final “output”. I aquí va venir la idea: crear un organitzador visual amb nodes i connectivitats, imitant la distribució d’una xarxa neuronal, i que fomenti l’aprenentatge de la Química Orgànica imitant el procés d’assimilació de la Intel·ligència Artificial”, apunta Luque-Corredera, “una mena d’algoritme que ensenyi a l’alumnat a tenir un mapa mental on tots els conceptes estan relacionats entre si”. Per a fer tot aquest estudi s’han basat en diferents teories de didàctica cognitiva com la Taxonomia de Bloom, i també han fet servir referències de la teoria de l’Aprenentatge significatiu o el Meaningful Learning.

El resultat és una eina virtual interactiva que fomenta l’assimilació dels conceptes i les diferents reaccions químiques per resoldre problemes de síntesi i que està accessible de manera gratuïta a través del web syntheticmap.com. “Els alumnes cada vegada volen menys paper, per això teníem clar que l’havien de poder adquirir a través dels canals digitals”, apunta Luque-Corredera. “Ha estat un repte important, però en només tres anys treballant amb aquesta plataforma, ja estem notant millores en l’alumnat que el fa servir”, conclou.

Nou article divulgatiu del professor Arjomandi

Arash Arjomandi, filòsof i professor d’ètica empresarial de l’EUSS, ha rebut l’encàrrec de la revista El ciervo per fer un article divulgatiu sobre la filosofia del seu mestre, el també filòsof Eugenio Trías, i ha estat publicat en el número 801 d’aquesta revista.

L’autor ha intentat copsar i mostrar, per a un públic no especialitzat, la valència i vigència de la filosofia del límit en aquesta era de complexitat i incerteses. L’article ha estat il·lustrat per David Pintor.

L’equip EUSS MotorSport a l’Espai Ciència

El dimecres 17 de juliol els alumnes Sabrina Barrios i Héctor Jiménez han estat entrevistats pels micros de l’ “Espai de la Ciència” de La República Santboiana de Ràdio Sant Boi, per poder explicar la seva experiència a l’equip EUSS MotorSport.

L’entrevista s’ha desenvolupat en un ambient molt cordial i han pogut parlar de qüestions com l’estructura de l’equip, la competició Formula Student i les seves proves avaluables per competir, el pas del motor combustió al motor elèctric, i també del SummerCamp 2024, que és el segon any que es desenvolupa.

També han pogut parlar de la connexió amb l’EUSS per la filosofia de l’Engineering by doing i l’aprenentatge fent. Actualment estan enllestint el seu 4 monoplaça creat des de zero (disseny, construcció i conducció feta pels estudiants) i en aquesta ocasió amb el gran repte de canviar de motor de combustió a motor elèctric.

Podeu escoltar l’entrevista en aquest enllaç i veure totes les notícies de l’equip EUSS MotorSport al seu Instagram.

Arrenca l’EUSS MotorSport Summer Camp 2024 amb la participació d’una desena de joves

Un grup de 10 joves participa aquesta setmana de la segona edició de l’EUSS MotorSport Summer Camp. Una experiència que ofereix l’equip de Fórmula Student de l’Escola Universitària Salesiana de Sarrià (EUSS) i que facilitarà la incorporació d’aquests alumnes en futures noves convocatòries de vacants a EUSS MotorSport.

Durant aquests cinc dies, del 15 al 19 de juliol, els joves inscrits aprenen sobre programaris com Solidworks o Arduino. Durant les diverses sessions, també han pogut viure l’experiència de fabricació del EM-04, el vehicle amb motor elèctric de l’equip d’EUSS MotorSport.

De 9 a 14:30 h, l’equip del Formula Student també ha compartit la seva experiència amb els futurs estudiants d’enginyeria. Tots ells han adquirit coneixements basats en l’experiència de la pràctica i la involucració en un projecte viu i dinàmic. Els participants també han experimentat la conducció d’un vehicle de cursa gràcies al simulador real de competició que té l’EUSS.

Satisfacció de l’estudiantat amb la docència i els serveis del segon semestre d’aquest curs a l’EUSS

La setmana del 13 al 17 de maig es va recollir la satisfacció de l’estudiantat amb la docència i els serveis, durant el segon semestre del curs 2023-2024. Per fer-ho es va llençar una doble enquesta en format paper, presencial a les aules: una per valorar cada docent de cada assignatura cursada i una altra per valorar els diferents serveis de l’Escola.

La participació va ser del 63,2% en l’enquesta de docència (62,8% el semestre anterior) i del 57,4% en la de serveis (46,3%  el semestre anterior). És habitual una baixada en el segon semestre del curs.

La satisfacció mitjana de l’alumnat amb el professorat va ser de 8,1 (sobre 10) i amb els serveis de 7,5 (sobre 10). Tots dos valors es mantenen a escala de notable i estan alineats amb els resultats dels darrers anys.